Auto Auto

Test Drive: Suzuki Swift . Fitness pentru Swift

Suzuki a ales Monte Carlo drept locație de lansare pentru noua sa generație Swift. Cu un nume cunoscut pe toate meridianele globului compacta japoneză încearcă să le dea europenilor o lecție de stil și sportivitate în propiul fief, locul cel mai încărcat de istorie auto al bătrânului continent.

Swift a fost deja comercializat în peste 5,3 milioane de unități, dar noua generație, deși beneficiază de același ADN se anunță revoluționară, din mai multe puncte de vedere. Noul Swift are o greutate de numai 840 kg, vine cu o nouă platformă tehnică și cu noi motoare. Din punctul de vedere al siguranței, acesta este primul model Suzuki care utilizează atât o cameră video monoculară cât și de un senzor laser. Această combinație ajută la adoptarea noilor funcții autonomous driving precum frânarea automată în caz de urgență, avertizarea la depășirea liniilor de demarcație și asistență pentru faza lungă. De asemenea, pentru funcția cruise-control utilizează un sistem radar.

„Pirederea” de greutate se datorează și scurtării cu aproape 10mm față de modelul precedent, în timp ce ampatamentul a crecut cu 20 mm. A rezultat mai mult spațiu interior, precum și un portbagaj cu 54 litri mai încăpător decât înainte.

Astfel, după ce a devenit mai ușor și mai compact noul Swift a câștigat mult la capitolul spațiu interior și confort. Stilul inovativ se observă însă cel mai bine la exterior unde designerii au reușit să dea mașinii un aspect mult mai muscular. Caroseria este mai scurtă, mai coborâtă și mai lată, cu o grilă față mai agresivă. De altfel, fiecare detaliu și fiecare muchie a căpătat o personalitate specială. Un artificiu de design îl reprezintă montanții negri care fac să pară că acoperișul plutește. Printre noutăți remarcăm poziționarea mânerelor de uși spate în montant, și semnătura LED pentru luminile de zi și cele din spate.

Interiorul respiră tinerețe și sportivitate. Am remarcat noul panou de instrumente ușor supra-dimensionat, cu accente alte și detalii cromate și care inlcude un monitor LCD în centru. De asemenea, consola centrată este ușor întoarsă către șofer, volanul este teșit în partea inferioară, iar scaunele au fost optimizate din punctul de vedere al ergonomiei și susținerii laterale. Sistemul multimedia are un ecran de 7 inch și oferă posibilitatea conectării prin Bluetooth cu smartphone, sau prin USB și card SD. Acest sistem este compatibil cu Apple CarPlay, Android și MirrorLink.

Sistemul automat de aer condiționat dispune la rândul său de comenzi cu dispaly LED.

Cele mai importante noutăți vin însă dinspre platforma tehnică, denumită „HEARTEC”. Aceasta are două calități fundamentale, este ușoară și foarte rigidă. Noua platformă a fost proiectată cu scopul de a fi extrem de eficientă în caz de coliziune, fiind capapilă să disperseze mai bine energia în caz de impact. În acelaşi timp, este și mai ușoară cu 120 kg decât la generația precedentă, ceea ce contribuie și la scăderea consumului de carburant, precum și la ținuta de drum a mașinii.

 În mers am remarcat cât de bine și de rapid răspunde noul Swift la comenzi. Acest lucru se datorează noului sistem de direcție precum și suspensiei, revizuită la nivelul prinderilor. Toate acestea conlucrează la o siguranță mai bună în timpul condusului și la un răspuns mai bun al mașinii. Cea mai mare diferență față de actuala generație am remarcat-o la intrarea în viraj, unde noul Swift intră mai rapid, precum și la mișcarea volanului care a devenit foarte lină și liniară.

În privința propulsiei noul Swift face un pas înainte față de concurență și renunță complet la motoarele diesel. Pentru început mașina este oferită cu două motoare pe benzină 1.0 Boosterjet cu injecție directă și supraalimentare de 110 CP și 1,2 Dualjet d e90 CP. Pentru ambele motoare este oferit și sistemul de propulsie mild-hibrid SHVS ca opțiune. Tracțiunea intergală (4WD) este oferită doar împreună cu motorul de 1.2 litri, iar pentru transmisie există trei posibilități. O cutie manuală cu cinci trepte (pentru motor 1.0), una automată tip CVT și una automată cu șase trepte.

 Sistemul hibrid SHVS este optimizat pentru mașinile compacte. Acesta încorporează un motor ISG (StarterGenerator Intergat) care acționează atât ca generator, cât și ca propulsor electric, și o baterie de 12v litiu-ion. În situațiile în care este nevoie de un consum ridicat de combustibil, precum la plecare în rampă sau accelerări, SHVS ajută prin asistența oferită de motorul electric, utilizând energia generată sistemul de regenerare a energiei la frânare. În plus, pentru că utilizează curea în locul unui starter convențional, repornirea motorului se face extrem de silențios. De asemenea, bateria litiu-ion are o durată de viață extinsă și o mare eficiență la regenerare. Acesta furnizează de asemenea curent componentelor electrice precum cele ale motorului, instrumentelor de bord sau sistemului audio.

Noul Swift este în acest moment cel mai evoluat automobil compact de pe piață. Sistemul mild-hibrid pare să fie opțiunea cea mai bună pentru compensarea absenței motoarelor diesel care vor dispărea încet de pe piață. Mașina a câștigat în suplețe, siguranță și prezență și dispune de un interior foarte ergonomic și modern echipat. Toate acestea sunt dublate de o călătorie confortabilă și silențioasă și o bună manevrabilitate în spații înguste.

 

Text: Adrian Drăgan (MotorClasicMagazin)

Promo